KONSEP PENTAKSIRAN
- Pentaksiran merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti mengumpul, merekod, memberi skor menginterpretasi, meghurai, maklumat tentang pembelajaran sesorang bagi sesuatu tujuan.
DEFINISI PENTAKSIRAN
- Satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
TUJUAN PENTAKSIRAN
- Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran
- Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
- Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran memperbaiki pengajaran-pembelajaran.
- . Merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.
- Melibatkan semua atau sebahagian besar murid dalam kelas secara efektif.
- Merancang dan melaksanakan aktiviti tindak susul yang berkesan.
- Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.
KONSEP PENGUJIAN
- Instrumen atau prosedur untuk mengukur kuantiti atau kualiti sesuatu pembolehubah yang terdapat pada subjek.
KONSEP PENILAIAN
- Terry D. TenBrink (1974:8) pula melah suatu proses nyatakan bahawa penilaian adalah suatu proses mendapatkan maklumat yang akan digunakan untuk membuat pertimbangan yang seterusnya digunakan dalam membuat keputusan.
- Penilaian merupakan satu proses memperolehi maklumat kuantitatif bagi menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai.
- Proses menilai dapat memberi maklumat tentang pencapaian objektif pelajaran, kaedah mengajar seorang guru dan keberkesanan kurikulum.
- Dijalankan sebelum, semasa atau selepas satu sesi pengajaran guru berdasarkan sesuatu pembelajaran spesifik atau keseluruhan kurikulum.
PERKAITAN PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN
No comments:
Post a Comment